ul#list-nav { list-style:none; margin:20px; padding:0; width:525px } ul#list-nav li { display:inline } ul#list-nav li a { text-decoration:none; padding:5px 0; width:100px; background:#FF0099; color:#eee; float:left; text-align:center; border-left:1px solid #fff; -moz-border-radius: 5px; } ul#list-nav li a:hover { background:#FF6699; color:#000 -moz-border-radius: 5px; }

Thursday 7 February 2013

Kucing :D

Asalamulalaikum :D , So harini tentagn kucing :3

Pagi tadi mase aku nak pergi sekolah , Biasanya aku gi rumah ayie dulu . Baru , Gerak gi sarapan , Baru gi sekolah . Tapi harini tak sempat pergi sarapan . Kucing ayie NAZAK :/ *SakitNakMati* Pastu aku nampak akak die suapkan kucing tuh minum air kelapa . Pastu aku terpikir , Orang selalu cakap . Kucing ade 9 nyawa . Tapi kenapa die dah nak mati ? Ayie cakap die baru first time macam tuh . Aku pikir , Mane lagi 8 nyawa die ? Pastu aku ketawa sensorang . Aku tak tau la kucing tuh macam mana sekarang xD Tapi aku ade fakta nak PASTE dekat sini :D


Fakta :

1. Kucing boleh mencapai ketinggian yang hebat.
Pada tahun 1963, Perancis menghantar kucing pertama ke angkasa lepas. Dikenali sebagai Felicette, dia juga digelar “Astrocat” oleh akhbar. Melalui diimplan elektrod, vitals Felicette sentiasa dipantau dan beliau berjaya kembali ke Bumi. Diberikan, meltakkan kucing ke dalam kosmos melalui roket mungkin tidak idea-idea yang terbaik, tetapi ia membuktikan ketahanan mereka.
2. Kucing tidur 2/3 hari.
Secara purata, fakta tentang kucing mengesahkan mereka amnya tidur kira-kira dua pertiga daripada setiap hari. Jika anda buat kira-kira matematik, ia bermakna kucing kecil berusia sembilan tahun anda telah cukup banyak tidur kira-kira enam tahun hidup. Kemungkinan besar, mereka akan mencari tempat tertentu yang mereka menikmati dan ia menjadi spot.Keep kegemaran mereka napping ia membersihkan rakan kucing anda dan bebas bina-bulu bulu dan haiwan kesayangan. Ia juga merupakan idea yang baik untuk memastikan ia selamat dan stabil. Walaupun kecederaan  jatuh untuk kucing yang paling jarang berlaku, mereka lebih cenderung untuk timbul dalam slip jarak yang sangat dekat. Apabila digabungkan dengan keadaan tidur, beberapa kucing tidak sentiasa mempunyai masa ke kanan diri mereka dan  merangkak.
3. Kucing mempunyai emosi seperti manusia.
Satu perkara kucing kelabu berkongsi beberapa persamaan yang ketara dengan otak manusia. Walaupun pakar-pakar tidak bersetuju kepada kedalaman dan pelbagai, semua mengesahkan bahawa kitties rasa emosi tidak yang berbeza daripada orang. Kebahagiaan, mudah terangsang, suka main-main, kemurungan dan kemarahan. Mana-mana kekasih kucing akan bersetuju – mereka telah menyaksikan semua itu dan lebih dalam BFF berkaki empat mereka. Melihat daripada emosi yang terakhir – kucing tidak berpuas hati boleh meninggalkan anda dengan kerusi air kencing direndam, dicarik gulung kertas tandas yang berselerak kira-kira atau pun pecah hidangan.
4. Gigitan kucing berbahaya.
Memang benar – gigitan dari kucing boleh menjadi toksik dan berbahaya. Menurut fakta yang sedia ada tentang kucing dan pemilik mereka, lebih kurang 40,000 individu yang digigit oleh kucing di Amerika Syarikat setiap tahun. “Ia adalah bahaya yang serius,” kata Peter Muller, seorang Doktor Perubatan Veterinar dan pemilik Briarcliff Animal Hospital di Atlanta. “Gigitan kucing boleh menyebabkan jangkitan yang serius bakteria Pasteurella multocida,” Muller menerangkan. “Ia boleh dirawat dengan mudah dengan penisilin, tetapi jika tidak dikawal, terutama warga tua atau mereka dengan sistem imun yang terjejas, ia berpotensi berkembang di bawah kulit anda, tersebar di seluruh sistem limpa anda, dan dalam beberapa kes yang jarang berlaku, membawa kepada kematian. Itulah mengapa ia selalu idea yang baik untuk berjumpa dengan doktor segera selepas gigitan kucing. “
5. Kucing boleh melompat tinggi.
Adakah anda tahu bahawa sesetengah kucing boleh melompat sehingga lima kali ganda ketinggian mereka sendiri hanya dalam satu lompatan? Memang benar.
6. Kucing boleh diklon.
Mempunyai kucing kegemaran dengan personaliti yang terbaik yang pernah dan banyak wang tambahan untuk berbelanja? Telah ‘em klon! Ya, teknologi wujud dan boleh diakses jika anda mempunyai doh untuk mengeluarkan. “Little Nicky” dilahirkan pada tahun 2004 dan merupakan kucing pertama komersial klon. Dilaporkan dihasilkan daripada DNA si mati Maine Coon, pemilik diagihkan $ 50.000 untuk meniru versi baru seorang sahabat lama dan mendakwa personaliti kedua-dua kucing yang sungguh menarik ini yang serupa.
7. Kucing mempunyai sistem GPS dalaman.
Hilang kucing benar-benar dapat mencari jalan pulang ke rumah mereka. Pakar-pakar pelbagai menunjukkan sudut cahaya matahari, medan magnet bumi dan keupayaan lain yang disebut sebagai PSI perjalanan. Walau apa pun kes itu, merekodkan fakta tentang kucing mengesahkan perjalanan selalunya panjang dan sukar mereka untuk sampai ke rumah dan sahabat disukai manusia.
8. Kucing boleh menggunakan pintu peliharaan.
Bagi keluarga yang mengekalkan kucing dalaman-luaran, tiada apa-apa jua lebih mudah daripada pintu haiwan peliharaan. Tahu siapa yang datang dengan idea tersebut? Graviti Raja Sir Isaac Newton! Menurut cerita yang diwarisi sejak bertahun-tahun, Newton telah bereksperimen dengan cahaya di dalam bilik yang gelap dan salah satu kucing yang paling berharga (dilaporkan dinamakan “Spithead“) terus membuka pintu dan mengganggu eksperimen. Untuk menjaga kerja-kerja yang dilakukan utuh dan membenarkan kucing bebas berkeliaran, beliau memotong satu lubang kecil di pintu dan menutup dengan kain. Yang berkembang menjadi apa yang hari ini dikenali sebagai pintu peliharaan, sesuai untuk kedua-dua kucing dan anjing.
9. Kucing mempunyai banyak rambut.
Suatu badan kucing dilindungi dengan kira-kira 130,000 rambut bagi setiap inci persegi. Semua orang tahu apa itu bererti untuk rumah atau pangsapuri anda: rambut, rambut, mana-mana! Biarlah, bersikap jujur – ada apa-apa yang anda boleh lakukan yang pernah akan menyingkirkan semua orang-orang folikel kucing. Walau bagaimanapun, anda boleh mengurangkan kesan dengan brushings harian, dan sudah tentu, memvakum tetap. Untuk pakaian, cuba berus lin dan sepasang penyepit kecil.
10. Kucing boleh menggunakan tandas … dan mereka boleh mengepam.
Yang saya kenali kucing latihan pakar dan mereka mendakwa bahawa tidak ada keperluan untuk sampah kitty. Anda pasti dapat melatih kucing anda untuk menggunakan tandas.



Pastu aku terbaca , Ade orang tanya kat komen kat entry tuh . Die cakap 
"kucing saya yang berusia lebih kurang setahun terlepas ketika saya bawa ke kedai kerana takut dengan orang ramai.. jarak kedai ke rumah lebih kurang 100meter.. adakah kucing yang saya bela sejak kecil itu akan jumpa jalan balik ke rumah saya?"

soo , Ape yang aku tau , Kucing ni Selagi tak lepas 2 sungai , Die masih boleh balik rumah walaupon rumah tuh jauh . Tapi aku tak pasti lah . Sebab aku ni bukan percaya sangat benda benda nih .
Ape ape pon , arap kucing ayie tuh sihat je :D





No comments:

Post a Comment

 

Sample text

Sample Text

free counters

Sample Text